jueves, 1 de noviembre de 2007

BORRADOR DE PROPOSTES DE L’ASSEMBLEA DE TRANSPORT I LES TELECOS D’ESQUERRA UNIDA I ALTERNATIVA SOBRE EL FUTUR TRASPAS DE RODALIES A LA GENERALITAT I E

Ens posicionem totalment a favor del traspàs de la gestió de Rodalies i Regionals a la Generalitat (tal i com diu l’Estatut aprovat en referèndum), no tan sols pel legítim dret de gestionar els nostres propis serveis, si no també , com una millora en la eficàcia i qualitat en el servei, en el sentit de que les decisions es prenem més a prop dels problemes.


Proclamem que les politiques de foment del transport ferroviari, dins d’una política de promoció del transport públic no és tant sols una política mediambiental o política econòmica transversal del país, sinó que sobretot és una política social, que deu garantitzar a tothom la igualtat de oportunitats en la mobilitat i l’accés a gaudir drets (treball, salut, educació, etc) independentment del nivell de renda. Les politiques de mobilitat han de estar coordinades amb les politiques d’accessibilitat, essent aquest últim l’objectiu a assolir.
Per això proposem:

- Elaboració del model d’empresa pública per Rodalies i Regionals amb un servei de qualitat a Catalunya amb participació social, política i tècnica (RENFE, ADIF, Generalitat , Sindicats, usuaris/es...).

- En el traspàs no ha de tenir cabuda la improvisació i les etapes del traspàs han de estar marcades per criteris objectius, i no per possibles conjuntures polítiques.

- En el cas que es traspassi personal de RENFE-ADIF a la Generalitat, estem per la integració en la mateixa empresa ferroviària existent, es a dir, FERROCARILS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA, amb respecte i harmonització de tots els drets laborals del personal, i amb dret de trasllat dels treballadors a altres llocs del Estat durant 10 anys. Creiem que aquesta opció garantitza la pressa de decisions des d’un punt únic, la millor coordinació entre xarxes (la de FGC i la de Rodalies i Regionals de RENFE) des de el punt de vista tècnic i de servei. Refusem altres opcions com el Holding de empreses (una empresa per xarxa), perquè no responen a criteris de servei, si no politics.

- Participació de tots el sindicats representats en els comités de Catalunya a totes les negociacions que afectin territorialment Catalunya com criteri democràtic i participatiu.

- Participació dels sindicats en la futura gestió de l’empresa publica ferroviària i particularment en els àmbits que més directament afecten els treballadors/es (Planificació i implementació, salut Laboral, Plans Formatius, augment de la plantilla, millores per l’increment de la productivitat i qualitat del servei, etc.). Aquesta participació també hauria de ser oberta a la gent que fa ús del servei (Associacions i Plataformes d’usuaris/es o de suport al Transport Públic, Associacions de veïns, etc.)

- Reclamar a la Administració Central les inversions en infraestructures ferroviaris noves. Independent d’aquestes inversions, reclamem el traspàs d’un concepte de “deute ferroviari històric” que fa referència a compensar les desinversions sofertes a Catalunya durant aquest 20 anys. Aquesta quantitat és independent del que està definit a la clàusula addicional tercera de l’Estatut de Catalunya, ja que considerem que aquesta quantitat assegura ingressos sobre el PIB actual , però no té en compte la perduda de PIB, precisament per la falta d’inversió en infraestructures.

- Quantificar i augmentar la plantilla pròpia de RENFE i ADIF a Catalunya a partir d’un estudi i consens entre Sindicats-RENFE-ADIF-Generalitat (Orientativament a la província de Barcelona un estudi sindical ha determinat que manquen 900 llocs de treball). Reducció dràstica de la subcontractació en sector ferroviari català.

- Acordar els terminis per la convocatòria(s) d’oferta pública, fer l’àmbit de la convocatòria(s), els processos de formació i pràctiques del personal i la seva incorporació efectiva a nivell de Catalunya.

- Creació d’un mòdul de FP ferroviari, amb l’intenció de que surtin persones formades des de els cicles d’ensenyaments reglats, tot i democratitzant l’accés a la formació ferroviària.

- Impuls decidir al transport de Mercaderies per ferrocarril. Construcció per ADF/Generalitat d’una gran terminal pública de mercaderies al nou port del Prat de Llobregat.

- Obrir un procés participatiu amb tots els agents socials implicats (Ajuntaments, Sindicats, Partits Politics, Associacions i Plataformes d’usuaris/es o de suport al Transport Públic, Associacions de veïns, etc...) per posar en marxa i concretar el Pla Ferroviari de la Generalitat en 10 anys:

- Millorar i reforçar les línies actuals tant en freqüències, seguretat, fiabilitat, i confortabilitat com en material rodant i estacions;

- Canvis en els sistema de senyalització de Rodalies per permetre més freqüències de pas i planificació i execució de les obres necessàries per permetre el pas de combois de més capacitat (dos pisos ).

- Nous trajectes transversals a Catalunya d’acord amb les necessitats de la població.
- Creació de Cinturons ferroviaris als grans nuclis metropolitans.

- Passar progressivament el transport de Mercaderies de la carretera al tren.
- Completar i millorar la integració tarifaria, fent encara més atractiva econòmicament per la gent la opció del transport en ferrocarril. Coordinació amb altres xarxes de transport (horàries, tarifaries, de capacitat, etc) amb el Principi de que totes aquestes xarxes formen una xarxa única.
- Acord al Parlament-Generalitat amb les Corts- Govern Central de respectar i aplicar aquest pla de 10 anys..

- Definir el canvis en la Llei del Sector Ferroviari en el sentit de les propostes que aquí es fan, tot definint un Ferrocarril de viatgers i Mercaderies que sigui Públic i de Qualitat com a garantia del conjunt dels serveis ferroviaris (públics i Privats)

Barcelona 19 de Octubre del 2007

No hay comentarios: